پ
پ

ساخت اقامتگاه بومگردی | اگر به شهر‌های ایران سر بزنید، متوجه می‌شوید که از میان گزینه‌های اقامتی موجود در این شهر‌ها، گردشگران خارجی به سراغ هتل‌های لوکس نمی‌روند، بلکه در مرکز شهر و یا جایی در نزدیک آن به سراغ یک منطقه بکر هستند که شاید من و شما هم تا بحال در مورد وجود داشتن آن منطقه خبر نداشتیم! این محله‌ها و خانه‌های موجود در آن‌ها که به بوم گردی شهرت پیدا کرده‌اند، این روز‌ها باعث افزایش جذب توریست به ایران شده‌اند.

 

ساخت اقامتگاه بومگردی

 

چگونه یک اقامتگاه بوم گردی برای گردشگری بسازیم؟

اگر تصور می‌کنید که شما هم قادر به راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی و خانه سنتی هستید، اما از شرایط آن اطلاعی ندارید، کافی است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات خود را به بهترین شکل تکمیل کنید و خودتان قادر باشید در صورت دارا بودن شرایط اولیه، اقدام به راه اندازی یک خانه سنتی برای صنعت گردشگری کنید.

 

اصوا طراحی اقامتگاه بومگردی

برای طراحی یک اقامتگاه بوم‌گردی، ابتدا باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

۱٫ طرح و نقشه‌کشی ساختمان: شامل طراحی داخلی و خارجی ساختمان، تعداد اتاق‌ها، ابعاد، طراحی فضاهای مشترک و خصوصی و …

۲٫ استفاده از مواد طبیعی: استفاده از موادی مانند چوب، سنگ، خاک و سایر مواد طبیعی برای ساخت ساختمان و تجهیزات داخلی.

۳٫ استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر: استفاده از منابعی مانند خورشید، باد و آب برای تأمین انرژی ساختمان.

۴٫ حفاظت از محیط زیست: طراحی سیستم‌های بازیافت آب، مدیریت پسماند، کاهش مصرف انرژی و …

۵٫ ایجاد فضا‌های سبز: طراحی فضاهای سبز مانند باغ‌ها، فضاهای باز و …

۶٫ ایجاد ارتباط با جامعه محلی: ایجاد ارتباط با جامعه محلی، استفاده از محصولات محلی و ارائه فرصت‌های شغلی.

با توجه به این عوامل، می‌توانید یک طرح جامع و موفق برای اقامتگاه بوم‌گردی خود ایجاد کنید که هم به محیط زیست کمک کند و هم تجربه خوبی برای مهمانان ارائه دهد.

 

هتل توریستی ایران

ساخت اقامتگاه بومگردی
ساخت اقامتگاه بومگردی

قوانین و مراحل ساخت خانه بوم گردی

اگر از مسافران و گردشگران هستید و قصد بهره‌مندی از مظاهر سنتی و فرهنگی را دارید، بهتر است در یکی از خانه‌های اصیل بوم گردی اقامت کنید. اما اگر یکی از کار‌‌۲‌آفرینان محلی هستید و حالا قصد دارید تا یک خانه بوم گردی بسازید، در ادامه همراه ما باشید تا به بحثی جامع از قوانین و مراحل ساخت خانه بوم گردی وارد شویم.

 

مراحل کسب مجوز ساخت خانه بوم گردی

برای بهره‌مندی از امکان تجاری‌سازی خانه‌های بوم گردی و پذیرش مسافران باید مجوزهای لازم را از کمیسیون بومگردی در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اخذ کنید. در مراحل اخذ مجوز لازم است تا طرح تفصیلی از محل اقامتگاه را ارائه کنید. این طرح شامل تهیه نقشه، کروکی، طرح توجیهی است. در عین حال پس از بهره‌برداری لازم است تا استعلاماتی از سازمان آتش نشانی، کارشناسان بهداشت و تاییدیه نهایی سازمان میراث فرهنگی را دریافت کنید.

 

نگاهی به مشخصات و ضوابط ساخت خانه بوم گردی

اقامتگاه‌های بوم گردی براساس نوع طراحی فضا، تعداد اتاق‌ها، بهره‌مندی از امکانات و خدمات رفاهی در سه درجه ۱، ۲ و ۳ قرار می‌گیرند. این درجات توسط سازمان میراث فرهنگی و اداره صنایع دستی و گردشگری صادر می‌شود که شرح ارزیابی خانه‌ها به قرار زیر است:

  • امور ساختمانی و برخورداری از تجهیزات و خدمات ۳۰ درصد از امتیازات
  • امور نیروی انسانی و رعایت مباحث ایمنی و بهداشت ۳۰ درصد از امتیازات
  • امور پایداری و رعایت اصول زیست محیطی در کنار تمامی ابعاد فرهنگی ۴۰ درصد از امتیازات

در مرحله ساخت خانه بوم گردی با رعایت قوانین مربوطه و دقت در چگونگی طراحی بنا و جایگذاری مناسب عناصر فرهنگی، بومی به راحتی می‌توانیم بخش بزرگی از این امتیازات را دریافت کنیم. در ضمن فراتر از این درجه بندی‌ها برای خانه‌هایی که بیشتراز انتظارات سازمان گردشگری اقدام به تهیه امکانات و خدمات برجسته کرده‌اند و در آن‌ها از معماری کاملاً اصیل ایرانی استفاده شده باشد، درجه بندی ممتاز نیز در نظر گرفته می‌شود. برای اخذ موافقت نامه اولیه تاسیس اقامتگاه بوم گردی نیز باید موافقت کمیته تشخیص استان را داشته باشید که شامل اعضای زیر شوند:

  • معاون گردشگری استان
  • معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری استان
  • کارشناس طبیعت گردی استان
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان
  • پس از موافقت نامه این کمیته می‌توانید برای احداث مراحل کامل قانونی اقامتگاه بوم گردی اقدام کنید.

 

ساخت اقامتگاه بومگردی

 

چه امکاناتی را باید در اقامتگاه بوم گردی خود تهیه کنید؟

جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، یکی از دلایل محبوبیت و استقبال از اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه‌های سنتی در شهر‌‌های ایران، همگام بودن ذات این اماکن با خود طبیعت است! این خانه‌ها بسته به این‌که در چه نوع آب و هوا و طبیعتی قرار گرفته‌اند، ساخته شده‌اند.

معمولا در این خانه‌ها شما نمی‌توانید هیچ تلویزیون یا رسانه دیگری مانند رادیو پیدا کنید! در حقیقت بعضی از این خانه‌ها به صورتی دور افتاده هستند که نمی‌توانید در آن‌ها حتی از اینترنت استفاده کنید.

شاید جالب باشد که بدانید برخی از گردشگران داخلی و خارجی از عمد این نوع اقامتگاه‌ها را انتخاب می‌کنند، زیرا مد نظر دارند که این نوع اقامتگاه‌ها می‌توانند به آن‌ها در زمینه استفاده از تکنولوژی، چند روزی را استراحت بدهد.

شاید با این توضیحات، تصور کردید با این موضوع باید از امکانات اولیه نیز در اقامتگاه بوم گردی خود بکاهید! این موضوع اصلا درست نیست و شما به عنوان یک کارمند یا مدیر در یک اقامتگاه یا هتل بوم گردی باید همه تلاش خود را بکنید که امکانات اولیه مورد نیاز همه مسافران به بهترین شکل، فراهم باشد. این امکانات رفاهی باعث می‌شود که مسافران، حالت و احساس خوبی از این موضوع داشته باشند.

 

هتل توریستی ایران

ساخت اقامتگاه بومگردی
ساخت اقامتگاه بومگردی

در هر شرایطی باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که امکاناتی نظیر دستشویی، حمام و یخچال کوچک، جهت نگهداری مواد غذایی که باید در یک جای خنک نگهداری شوند و غیره، باید در یک اقامتگاه وجود داشته باشند. شما نباید به این دلیل که می‌خواهید با طبیعت همخوانی داشته باشید، مسافران و گردشگران خود که جهت اقامت، محل اقامت شما را انتخاب کرده‌اند، آزار دهید!

اگر کمی درباره فرهنگ قدیمی کشورمان ایران مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که فرهنگ ما ایرانی‌ها بر این اساس است که بسیار مهمان‌نواز باشیم. ما ایرانی‌ها در میان جهانیان به مردمانی مهمان‌نواز شناخته شده‌ایم. باید در این زمینه بیشتر مطالعه کنیم و مثال‌های متعدد را یاد بگیریم.

با توجه به شرایط بهداشتی و ایده‌آل که از نظر برخی سازمان‌های بهداشتی لحاظ شده است، استفاده از مواد بهداشتی، ضد عفونی، کاور‌های پلاستیکی و کاغذی یک‌بار مصرف نیز باید مورد توجه قرار گیرد. آیا شما نیز می‌توانید مانند دیگر نیاکان ما، یک میزبان خوب باشید؟

سرمایه اولیه و هزینه راه اندازی اقامتگاه بومگردی چقدر است؟

ساخت و راه‌اندازی اقامتگاه بوم گردی نیاز به هزینه بالا و پیگیری زیادی دارد ولی پیش از هر کاری شما باید مکانی را برای این کار در نظر بگیرید.

این مکان باید به‌گونه‌ای باشد که مشتریان زیادی در طی سال به آن مراجعه کنند تا هزینه‌های به‌عمل‌آمده در این مسیر، جبران شود. ازجمله هزینه ساخت و راه‌اندازی اقامتگاه بوم گردی عبارت است از:

  •  اخذ مجوز
  • هزینه زمین
  • هزینه محوطه‌سازی ساختمان
  • هزینه ثانویه
  • هزینه خرید مواد اولیه
  • طراحی داخلی اقامتگاه

برای محاسبه هزینه‌های ساخت یک اقامتگاه بوم‌گردی، شما باید ابتدا عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله:

۱٫ مساحت زمین
۲٫ مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت ساختمان
۳٫ نیروی کار
۴٫ تجهیزات و امکانات مورد نیاز
۵٫ هزینه‌های مربوط به مدیریت پروژه و موارد دیگر.

ساخت اقامتگاه بومگردی

با توجه به این عوامل، می‌توانید هزینه تقریبی ساخت اقامتگاه بوم‌گردی را محاسبه کنید. به عنوان مثال، اگر $C$ هزینه کل ساخت اقامتگاه بوم‌گردی باشد، می‌توانید این مقدار را به صورت تقریبی از روابط زیر محاسبه کنید:

$C = A + M + L + E + O$

که در اینجا:
$A$ = هزینه مواد اولیه
$M$ = هزینه نیروی کار
$L$ = هزینه زمین
$E$ = هزینه تجهیزات
$O$ = سایر هزینه‌ها

با دقت بیشتر در هر یک از این عوامل، می‌توانید به یک محاسبه دقیق‌تر برسید.

 

 

برای اخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و اخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

شماره تماس :

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام :

hotel-touristi-iran

ایمیل :

af.valipoor@gmail.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.