پ
پ

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری |تاسیسات گردشگری واحدهایی هستند که در جهت خدمت رسانی به گردشگران با ارائه خدماتی نظیر اقامتی، پذیرایی، تفریحی و … در مقاصد مختلف اعم از شهرها، روستاها و محورهای گردشگری ایجاد می‌شوند و بسته به نوع تاسیسات از استانداردهای متنوع و متفاوتی برخوردار می‌باشند. این تاسیسات پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط فعالیت می­‌نمایند.

وقتی از انواع تاسیسات گردشگری صحبت می‌کنیم، اغلب مردم تصور می‌‌کنند این تاسیسات تنها شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و مسافرخانه‌ها می‌شود؛ اما حقیقت آن است که تاسیسات گردشگری طیف وسیعی از واحد‌های پذیرایی، اقامتی و خدماتی داخل و اطراف شهر‌ها را در بر می‌گیرد.

کارشناسان هتل توریستی، در این مطلب با استناد بر آیین‌نامه ایجاد و اصلاح و البته نظرات کارشناسان مطرح صنعت گردشگری، شما را با انواع تاسیسات گردشگری و نحوه دریافت پروانه بهره‌برداری برای هر یک از آن‌‌ها آشنا می‌کند.

 

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری

 

تعریف تاسیسات گردشگری

به تاسیساتی گفته می‌شود که در جهت خدمات رسانی به گردشگران داخلی و خارجی با خدماتی از جمله اقامتی، پذیرایی، تفریحی، ورزشی، در مکان‌های مختلف ساخته می‌شود. که بسته به نوع تاسیسات از لحاظ متراژ زمین، حجم سرمایه گذاری و استانداردهای موجود متنوع و متفاوت می‌باشند و مجوز آن‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می‌شود. تاسیسات گردشگری واحدهایی هستند که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان و با رعایت قوانین و مقررات مربوط فعالیت می‌مایند.

 

۱ـ هتل، متل و مهمانپذیر

پیش از اقدام به ساختن هتل باید تمام زیر ساخت‌ها و پیش نیازهای بخش‌های مختلف بصورت ریز به ریز تعریف و طراحی گردند و بصورت کاملاً اصولی و کارشناسی عمل شود. در ابتدای برنامه ریزی جهت افتتاح هتل تمام پیش بینی‌ها باید انجام شده باشد، نقشه کامل بخش‌های مختلف هتل بهمراه لیست تجهیزات و ادوات آن‌ها و جانمایی تجهیزات در این نقشه‌ها باید از قبل انجام پذیرد.

تا با برنامه ریزی صحیح و اصولی همه چیز در جای خود قرار گیرد. سازه هتل، سازه‌ای نیست که یک سرمایه گذار بخواهد پس از چند سال نوع متریال و مصالح مصرفی در آن را تغییر بدهد و از طرفی، هم نما و زیبایی یک هتل، و هم کیفیت و استقامت مصالح هتل در قدم اول بسیار مهم و حائز اهمیت هستند .به همین منظور سرمایه گذار و تیم اجرایی مهندسین سازه در هتل باید از مقاوم‌ترین و شیک‌ترین نوع مصالح و متریال و در عین حال خوش نقشه ترین پلان برای ساختمان هتل، اتاق‌ها و سایر قسمت‌ها استفاده نمایند، تا الگو‌های دیداری و جذابیت‌های هتل تامین گردد.

۲ـ مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان‌ها، زایرسراها و خانه مسافرها

۳ـ اقامتگاه‌های بوم گردی و اقامتگاه‌های سنتی

اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تاسیس می‌شوند و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می‌کنند. زمانی که ساختمان آماده بهره ­برداری شد استعلاماتی از سازمان آتشنشانی، کارشناسان بهداشت و آزمایشات عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد توسط مدیر اقامتگاه انجام می‌شود و به تایید سازمان میراث فرهنگی می‌رسد.

۴ـ مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری

۵ ـ مجتمع‌ها، اردوگاه ها و محوطه‌های گردشگری

۶ ـ مراکز گردشگری سلامت از قبیل مجتمع‌های سلامت تندرستی و آب درمانی و هتل بیمارستان

۷ـ محیط‌ها و پارک‌های طبیعت گردی و گردشگری روستایی و عشایری

۸ ـ مراکز گردشگری ساحلی و دریایی

۹ـ واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری‌های منفرد بین راهی موجود

۱۰ـ تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی

۱۱ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه (ترمینال) فرودگاهها، پایانه‌های مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی

۱۲ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه های مسافری مرزی کشور

۱۳ـ سفره خانه‌های سنتی

۱۴ـ مناطق نمونه گردشگری

۱۵ـ دهکده‌های سلامت

۱۶ـ دفاتر یا شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی

 

هتل توریستی

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری

ضوابط طراحی و معماری تاسیسات گردشگری

 

شرایط ایجاد تاسیسات گردشگری

مطابق ماده ۷ آیین‌نامه، بهره‌بردار تاسیسات گردشگری باید دارای شرایط زیر باشد:

دارا بودن گواهی صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم به تایید مراجع ذی‌ربط؛ داشتن پروانه اشتغال به‌کار از مرجع ذی‌صلاح برای اتباع خارجی؛ داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم برای اتباع ذکور ایرانی ضمنا هرگاه متقاضی پروانه بهره‌برداری شخص حقوقی باشد، باید در اسـاسنـامه آن، زمینه خدمات گردشگری پیش‌بینی شده باشد. همچنین، در صورت مشاع بودن مالکیت تاسیسات گردشگری، مالکان موظفند شخص واجد شرایط را به‌عنوان نماینده رسمی معرفی کنند و پروانه بهره‌برداری فقط به نام وی صادر خواهد شد. در صورت بروز اختلاف بین ذی‌نفعان و عدم معرفی نماینده ذی‌صلاح، پروانه بهره‌برداری صادر و تمدید نخواهد شد. در صورتی که دارنده پروانه بهره‌برداری فوت کند، وراث یا نماینده قانونی آنها موظفند تا یک‌سال تقاضای صدور پروانه بهره‌برداری مجدد کنند.  طول این مدت پروانه بهره‌برداری قبلی به قوت خود باقی خواهد بود.

 

شرایط اداره‌کنندگان تاسیسات گردشگری

برابر با ماده ۱۴ این آیین‌نامه، مسئولیت اداره تاسیسات گردشگری موضوع این آیین‌نامه به‌عهده مدیری خواهد بود که:

۱- متدین به دین اسلام یا سایر ادیان رسمی مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اتباع ایرانی.

۲- دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری در حدود مقرر در ماده (۲۵) قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲.

۳- دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم.

۴- اجازه اشتغال به‌کار از مراجع مربوط برای اتباع خارجی.

۵- دارا بودن گواهی عدم اعتیاد و داشتن کارت معاینه بهداشتی.

۶- دارای مدرک تحصیلی متناسب با تاسیسات گردشگری براساس دستورالعملی که به تایید رئیس‌ سازمان می‌رسد.

۷- دارا بودن گواهینامه معتبر مربوط به طی دوره آموزشی تخصصی از مراکز آموزشی داخل یا خارج از کشور یا موفقیت در آزمون فنی و تخصصی سازمان.

۸- تسلط به یکی از زبان‌های خارجی توسط مدیران هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره و تاسیسات گردشگری ویژه به تناسب درجه واحد در حد لزوم حسب دستورالعمل سازمان

ضمنا رعایت این موارد برای بهره‌بردار الزامی است:

۱- هر شخص فقط می‌تواند در یک زمان مدیریت یک واحد از تاسیسات گردشگری را عهده‌دار شود.

۲- مدیران تاسیسات گردشگری غیر از اشتغال در واحد مربوطه نباید شغل دیگری داشته باشند.

۳- دارندگان پروانه بهره‌برداری تاسیسات گردشگری در صورت غیبت مدیر واحد به مدت بیش از دو ماه، موظف‌اند پس از موافقت کتبی سازمان، نسبت به معرفی جانشین واجد شرایط اقدام کنند. جانشین، حداکثر سه ماه می‌تواند اداره واحد گردشگری را عهده‌دار شود. در صورتی که مدیر در پایان مدت موافق‌ شده حضور خود را در محل کار کتبا اعلام نکند، سازمان می‌تواند او را از مدیریت عزل و با واحد مربوط برابر ماده (۱۸) رفتار کند. همین خصوص ماده ۱۸ بیان می‌کند: در صورت فوت، استعفا یا لغو کارت مدیریت واحد گردشگری، بهره‌بردار موظف است ظرف دو ماه نسبت به تعیین و معرفی مدیر واجد شرایط اقدام کند. در صورت عدم اقدام، سازمان می‌تواند واحد مزبور را تعطیل کند.

 

 

برای أخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و أخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

ارتباط با ما:

شماره تماس:

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام:

hotel-touristi-iran

ایمیل:

af.valipoor@gmail.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.