پ
پ

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

رستوران

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها | برای ارائه خدمات مربوط به رستوران فضاهای مناسب و استاندارد باید پیش بینی شده باشد. کلیه فضاها . تاسیسات ، امکانات و تجهیزات لازم از قبیل آشپزخانه ، سالن رستوران، انبار مواد غذائی ابدارخانه ، سردخانه های زیر صفر و بالای صفر ، سیستم دفع فاضلاب ، سیستم گرمایش سرمایش و تهویه، وسایل ، ظروف و میز و صندلی و …. با توجه به ظرفیت مورد نیاز واحد با رعایت استانداردهای مربوطه باید پیش بینی شده باشد. در هر صورت اگر رستوران وجود دارد رعایت استانداردها الزامی است.

حداقل یک محوطه ی غذاخوری هر روز برای خوردن صبحانه به روی میهمانان باز باشد.

محوطه ی غذاخوری میتواند شامل رستوران ، ناهار خوری بوفه و اغذیه فروشی و دیزی سرا باشد. در صورت نبود ناهار در موقع انجام رزرواسیون باید موضوع را به میهمان اطلاع داد. در چنین مواردی . مجموعه ای از غذاهای سبک مثلاً سوپ با ساندویچ و نوشابه باید در دسترس باشد.

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

در صورتی که رستورانی در خارج از هتل طرف قرارداد است باید جزو برنامه هتل برآورد شود و رعایت این استانداردها نیز برای آن رستوران الزامی است. رستورانی که خارج از هتل قرار دارد در صورتی مورد قبول است که دسترسی به آن آسان باشد حداکثر ۲۵۰ متر فاصله، ترجیحاً دارای چتر در روزهای بارانی باشد.

امکان سفارش غذای سبک و نوشابه برای میهمانان در هتل وجود داشته باشد.

هتل مسئولیت نظارت بر کیفیت محوطه، غذا و خدمات رستوران را بر عهده دارد.

حداقل یک محوطه ی غذاخوری برای صبحانه ی روزانه و شام وجود داشته باشد.

در صورت وجود امکانات مناسب ، ارائه خدمات غذا و نوشابه در اتاق (Room Service) قابل قبول است.

رستوران یا ناهارخوری برای صرف صبحانه و غذا برای میهمانان دایر باشد. غذاخوری کارکنان باید به صورت جداگانه پیش بینی شود.

دیزی سرا کیابی و یا غذاخوری سنتی به جای رستوران قابل قبول است.

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

فضای رستوران باید متناسب با تعداد میهمانان و مشتریان پیش بینی شود. فضای مناسب با تجهیزات کافی برای آشپزخانه رستوران و قسمت آماده سازی بسیار مهم است.

حداقل یک رستوران باید برای میهمانان وجود داشته باشد. این رستوران جدا از غذاخوری کارکنان است.

خدمات و سرویس با رعایت جزئیات ارائه می شود.

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

حداقل یک رستوران برای میهمانان و مشتریان هتل برای همه ی وعده ها غذا دایر است. یک رستوران دیگر نیز با غذاهای ویژه باید دایر باشد.

 خدمات غذا و نوشابه

کارکنان در قسمت غذا و نوشابه مودبانه و با رعایت استاندارد مناسبی از توجه به میهمان ارائه سرویس می نمایند. تعداد کارکنان باید با تعداد میهمانان متناسب باشد و از این لحاظ نباید کمبودی احساس شود.

کارکنان رستوران به وظایف خود آشنا هستند و شناخت معقولی از خوراکیها و نوشیدنی داشته باشند و سطح مناسبی از آموزش در باره غذا و نوشابه را طی کرده اند و در نحوه سرویس دهی این دانش و آگاهی را به نمایش میگذارند و خدمات کارآمدی را عرضه می کنند. کارکنان باید  اطلاعات مناسبی درباره ی غذاهای موجود دارند و با شیوه های مناسبی پذیرایی می کنند و قسمت نوشیدنی ها میتوانند با مهارت و به نحو مطلوب انواع نوشیدنی های سرد و گرم را تهیه کنند و برخورد مناسب کارکنان، مثل استقبال سریع از میهمانان و مستقر کردن آنها کارکنان مودب و آشنا به حرفه خود استاندارد بالایی از توجه به مشتری را به نمایش می گذارند.

ضوابط فنی  و بهداشتی  لابی هتل ها

کارکنان مهارتهای خدمات را به نحو بسیار عالی به نمایش میگذارند و شناخت جدی نسبت به غذا و نوشیدنی سرد و گرم از خود نشان می دهند.

شناخت آنها تا مرحله ترکیب و تهیه اغذیه و اشر به هم گسترش می یابد. در رستوران تخصص و شناخت کافی نسبت به مواد غذایی به چشم می خورد.

کارکنان مودب و مجرب استاندارد بالایی از توجه به میهمان به نمایش می گذارند.

خدمات نوشیدنی های سرد و گرم

نوشیدنی های سرد و گرم برای میهمان سرو شود.

مجموعه ی متنوعی از نوشیدنی ها در سالن موجود باشد. نوشیدنی باید در تمام طول روز و شبها قابل دسترس برای میهمانان باشد.

پذیرائی به صورت رسمی و با رعایت تمام جزئیات ارائه می شود. اختیاری است اما در صورت وجود ، رعایت حداقل استانداردها ، الزامی است.

یک رستوران که خدمات ناهار ارائه می نماید وجود دارد سطح کیفیت ارائه خدمات برای مشتریان

خیلی مهم است.

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

ناهار سبک ، غذاهای سبک و ساندویج قابل دسترس برای مشتریان هتل و میهمانان دیگر که در رستوران صرف می شود. ناهار در رستوران یا بوفه فراهم است. می توان از سلف سرویس با خدمات میزبانی رستوران استفاده کرد. غذای سرد و گرم در دسترس باشد. تنوع غذا و نحوه ارائه آن نشان دهنده ارائه خدمات به صورت رسمی است. سطح خدمات در حد هتل چهار ستاره است.

ناهار کامل و با کیفیت خیلی عالی در رستوران فراهم شود.

غذاهای متنوع در رستوران ارائه میشود. میهمان فضای بسیار عالی و لوکس را به همراه حضور کارکنان حرفه ای احساس می کند.

 

خدمات شام

اختیاری است اما در صورت وجود رعایت حداقل استانداردها ، الزامی است.

معمولاً شام میتواند مجموعه ای از غذاهای سرد و گرم باشد. وقتی فهرست غذا (Menu) موجود است. میهمانان پیشاپیش میتوانند از فهرست غذاها خبردار شوند. و غذاهای جایگزین هم به سرعت آماده شود. فهرست غذا باید غذاهای جایگزین را هم شامل شود با اینکه تعداد بیشتری غذا را شامل شود. برخی از غذاهای سبک و سرد برای کسانی که دیر وقت به هتل می آیند ، پیشاپیش آماده شود. می توان از میهمانان در باره ی غذا زودتر سوال کرد. به هر جهت میهمانانی که ترجیح می دهند بعد غذایشان را انتخاب کنند، بایستی اصلا تحت هیچ فشاری قرار نگیرند. پیش غذایشان را انتخاب کنند کاغذ فهرست غذا باید تمیز و با توضیحات دقیق ارائه شود.ارائه ی فهرست غذا نمایانگر توجه عالی نسبت به جزییات شیوه ی کار و محتوا است.

ضوابط فنی  و بهداشتی لابی هتل ها

فهرست نوشیدنی ها چه از نظر کیفیت و چه از نظر تنوع باید عالی باشد. قابل قبول نیست که از میهمانان خواسته شود که در طول روز غذای شام را انتخاب کنند. میهمانان باید بتوانند بدون این که لازم باشد به قسمت نوشیدنی ها و یا پیشخوان غذا بروند، غذایشان را سفارش دهند.

مجموعه ای از غذاهای سرد و گرم و فهرست کاملی از نوشیدنی ها فراهم شود.

در هتل چهار ستاره میتواند بوفه باشد اما سرویس میزبانی هم حتماً باید وجود داشته باشد.

کیفیت فهرست غذا (Menu) باید استاندارد بالایی داشته باشد. ارائه خدمات به صورت کاملا رسمی و حرفه ای انجام میشود. نحوه ارائه خدمات و کیفیت آن نشان دهنده سطح کیفی بسیار عالی خدمات درهتل های پنج ستاره است.

 نوشیدنی های سرد و گرم و غذای سبک

نوشیدنی های سرد و گرم در طول روز و شب در فضاهای عمومی برای میهمانان هتل در دسترس باشد. (حداقل از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب) ممکن است لازم باشد که میهمانان از طریق پذیرش و یا قسمت نوشیدنی ها، سفارش دهند. سفارش آنها باید در سینی و به سادگی در اختیارشان قرار داده شود

حداقل ساندویج و بیسکویت در دسترس باشد. تنوع نوشیدنی ها در ذائقه های مختلف در قسمت نوشیدنی ها وجود دارد کارکنان در ارائه خدمات حرفه ای عمل می کنند. انتظار می رود که استاندارد خوبی از کار ارائه شود.

مجموعه ای از نوشیدنی ها و غذاهای سبک در تمام طول روز و شب، قابل دسترس برای میهمانان باشد. باید خدمات بدون سفارش قبلی در قسمت نوشیدنی ها در اختیار میهمانان قرار گیرد. انتظار می رود. استاندارد خوبی از خدمات با حضور کارکنان آموزش دیده و حرفه ای به نمایش گذاشته شود. پذیرایی عصرانه به صورت کامل انجام شود. خدمات با شیوه ای حرفه ای و رسمی و در سطح بالایی از کیفیت ارائه شود. در این بخش نیز نحوه ارائه خدمات و نوع تجهیزات استفاده شده سطح عالی از کیفیت را در هتل های پنج ستاره به نمایش می گذارد.

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

خدمات غذا در اتاق ارائه خدمات غذا و نوشیدنی به صورت (Room Service)

اختیاری است مگر در مواردی که میهمان به دلیل بیماری مجبور باشد در اتاق بماند خدمات اتاق .میتواند محدود باشد اما باید با دقت انجام شود. اگر سرویس ارائه غذا و نوشیدنی در اتاق وجود دارد. باید کیفیت غذا و نوشیدنی از نظر درجه حرارت . مطلوب باشد. سرد بودن غذا یا نوشیدنی که باید گرم ارائه شود و یا بالعکس قابل قبول نیست. در صورت ارائه این خدمت اتاق باید از نظر فضا و تجهیزات، امکان ارائه این سرویس را داشته باشد.

مجموعه ی محدودی از نوشیدنیهای سبک و خوردنی در طول روز و شب حداقل تا پایان ساعت کار رستوران یا کافی شاپ فراهم است.

در صورتی که خدمات اتاق ( Room Service) ارائه میشود. موضوع به همراه مقررات مربوطه و شیوه بهره مندی از این خدمات به اطلاع میهمان برسد. قیمتها و زمانهای قابل دسترس و فهرست آن در فولدر اتاق وجود داشته باشد. در هر صورت ارائه یک سرویس مطلوب و با کیفیت قابل قبول مورد انتظار است.

استفاده از میز آرایش و با میز تحریر برای ارائه خدمات اتاق (Room Service) قابل قبول است.

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

میهمانان میتوانند با تلفن و با کارتهای درون اتاق سفارش غذا بدهند و از اتاق خارج نشوند. اقلام سفارش شده باید فوری و در سینیهای جادار به اتاق آورده شود خدمات باید سریع و شایسته انجام شود.

نوشیدنی ها و غذاهای سبک در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس باشد.

خدمات اتاق (Room Service) در صورت درخواست میهمان ارائه میشود. همه جزئیات مورد نیاز میهمان باید برای اطلاع او در دسترسش باشد.

کیفیت مناسبی برای خدمات غذا خوردن در اتاق وجود داشته باشد. در صورت لزوم میز غذا خوری و صندلی فراهم شود و خدمات با چرخ دستی انجام پذیرد.

سینی های مورد استفاده باید مناسب و قابلیت حمل همه ی اقلام را داشته باشند. از وسایل مناسب برای گرم ماندن غذا و حفظ کیفیت آن استفاده شود.

مجموعه ای از سینی و چرخ دستی آماده وجود داشته باشد.

 

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

بردن فوری سینی غذای خورده شده و سایر ظروف بنا به درخواست میهمان آنچه از اهمیت ویژه برخوردار است. ای

که کارکنان به شیوه ای حرفه ای این خدمت را ارائه دهند و از رضایت میهمان در زمینه خدمت ارائه شده اطمینان حاصل شود.

صبحانه کامل در هنگام صبح و گلچینی از غذاهای سرد و گرم در ساعت کار رستوران به این شیوه (Room Service) ارائه میشود جزئیاتی که میهمان باید بداند و محدودیتهایی که در این سرویس ممکن است وجود داشته باشد به اطلاع میهمان برسد این گونه اطلاعات را میتوان در فولدر اتاق قرار داد.

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

نوشیدنی های سبک و مجموعه ای از غذاهای سرد و گرم در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس است. مکانیزم رسمی برای انجام خدمات اتاق (Room Service) ، شامل فهرستی که در همه ی اتاق ها فراهم میشود و کارکنان مخصوص خدمات اتاق (Room Service) با سطح بالایی از مهارت وجود داشته باشد. ارائه ی این خدمات چه با سینی یا چرخ دستی و یا میز جائز استاندارد بالایی از کیفیت باشد. خدمات فوری حرفه ای و شایسته انجام شوند. نحوه ارائه سرویس و سطح تسلط کارکنان به وظایف خود نشان دهنده بالا بودن کیفیت در هتل های پنج ستاره است.

 تلفن بیداری صبح سرویس بیدار شدن میهمان

امکان تنظیم تلفن برای بیدار شدن در صبح زود برای میهمان مهیا باشد با اینکه وسایلی مناسب برای این کار در اختیار میهمان قرار گیرد. در هر صورت راهنمای استفاده از این وسایل در اتاق موجود باشد. از روشهای مناسب دیگر هم میتوان استفاده کرد. به عنوان مثال برخی از هتل ها در این سطح از درجه لیستی ایجاد نموده که در آن شماره اتاق و ساعت بیداری با قید تاریخ درج شده است و میهمان زمان بیداری خود را به پذیرش اطلاع میدهد کارکنان پذیرش موظفند در راس ساعت تعیین شده از طريق تلفن با مراجعه به اتاق میهمان را بیدار نمایند.بیدار نمودن میهمان از طریق تلفن انجام می شود.

ضوابط فنی و بهداشتی لابی هتل ها

سه ستاره ، سرویس تلفنهای بیداری صبح زود باید همواره وجود داشته باشد. نباید انتظار داشت که میهمان خودش ساعت بیداری صبح زود را تنظیم کند. البته قابلیت تنظیم آن توسط میهمان نیز باید وجود داشته باشد. نحوه استفاده از این سرویس میبایست در فولدر اتاق توضیح داده شده باشد.

 واکسی

وسایل تمیز کردن کفش وجود داشته باشد. خدمات تمیز کردن کفش به صورت ماشینی و یا وسایل تمیز کردن کفش در دسترس قرار داده شود.

دستگاه تمیز کردن کفش در فضای عمومی که در معرض دید میهمان قرار گرفته باشد، مهیا شود. مثلاً این وسیله را می توان در کنار آسانسور طبقات و لابی نصب کرد.

علاوه بر هر نوع ماشین با وسایلی که مهیاست، خدمات واکسی هم باید در دسترس باشد.

لباسشویی

وجود خدمات لباسشویی اختیاری است. در صورتی که میز اتو و اتو در اتاق نباشد باید اعلام شود که این خدمات در هتل وجود دارد.خدمات لباسشویی باید حتماً در هتل ارائه شود.

در صورتی که امکانات مربوط به این سرویس در هتل وجود ندارد، میتوان از مراکز ارائه این خدمات در خارج از هتل به صورت قراردادی استفاده کرد اما وظیفه و مسئولیت کنترل کیفیت خدمت ارائه شده بر عهده هتل می باشد. به عبارت دیگر کیفیت خدمت توسط هتل تضمین خواهد شد. خدمات لباسشویی و خشکشویی باید حتما در هتل مهیا باشد.

 اتاق خواب ها – آسایش میهمان

کیفیت وسایل و امکانات رفاهی اتاق باید در حد قابل قبول باشد. اتاق با وسایل کاربردی ، با هدف ایجاد راحتی برای میهمان، تجهیز شده باشد و تزئین اتاق و تناسب وسایل خیلی مهم است. معمولاً وسایل غیر جاگیر ولی کارا میتواند در ایجاد راحتی موثر باشد. وسایل سبک و راحت که در خدمت میهمان باشند. در عین حال این وسایل قابلیتی بیش از وسایل خانگی داشته باشند. این وسایل را میتوان با نظر کارشناس هتل تهیه کرد.

هر اقدامی که موجب کاهش سر و صدا شود مثلاً کفهای کم سر و صدا با استفاده از وسایل برقی بی صدا مانند یخچال و پنکه های کم سر و صدا باید انجام شود. وسایل هماهنگ ولی ساده قابل قبول است.

دیوارهای مناسب و دارای تابلوهای نقاشی استفاده از تابلو در جاهای مناسب خاصه روی دیوارهای

خالی وسایل با کیفیت خوب زیبا و چیدمان درست که با همدیگر هماهنگ و متناسب باشند. عدم استفاده از ملامین الزامی است.

ضوابط فنی  و بهداشتی لابی هتل ها

استفاده از وسایل مرغوب در تجهیزات اتاق و اتصالات و تزیینات از ورود سر و صدای مراحم با استفاده از پنجره های دو جداره و دیوارهای ضخیم تر باید جلوگیری کرد.

مگر اینکه هتل در محیطی کاملاً آرام و بی سر و صدا قرار داشته باشد. کیفیت بسیار خوب با استاندارد عالی وسایل و تناسب در تزیین اتاق تزئین دیوارها و پوشش آنها از کیفیت بسیار خوب برخودار باشد. استفاده از وسایل با کیفیت بسیار خوب نشان دهنده سطح بالای یک هتل چهار ستاره است.

کیفیت بسیار عالی با وسایل لوکس ، وسایل ، چیدمان و تزیین به صورت حرفه ای در اتاق قرار دارند. استفاده از تابلوهای نفیس روی دیوارها که با سبک چیدمان اتاق هماهنگ باشد.

ضوابط فنی  و بهداشتی لابی  هتل ها

وسایل سنگین اتاق با کیفیت یا از وسایل عتیقه سالم، از  وسایل چوبی و شیشه ای استفاده شده باشد. در هر صورت نمای داخلی اتاق از هر نظر بدون نقص و لوکس است . وسایل ساده اتاق با بهترین کیفیت و طراحی زیبا و چیدمانی که سبک خاص و کلی مرکز اقامتی را نشان می دهد.

سر و صدای داخل و خارج از اتاق به حداقل برسد. میتوان از شیشه های دو جداره استفاده کرد و نیز با استفاده از وسایل ساختمانی امکان جذب سر و صدای راهروها را در اتاق و سالن به حداقل رساند.

برای اخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و اخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

شماره تماس :

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام :

hotel-touristi-iran

ایمیل :

af.valipoor@gmail.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.