پ
پ

ضوابط فنی  و بهداشتی  هتل ها

ضوابط فنی و  بهداشتی  هتل ها| اقتصاد بسیاری از کشورها بر صنعت توریسم تکیه دارد. اهمیت این صنعت نیز، باعث شده تا هتل‌داران به ضوابط طراحی هتل توجه ویژه‌ای داشته باشند. در حال حاضر، نه تنها کیفیت سرویس‌دهی در هتل‌ها برای مشتریان تعیین کننده است، بلکه نحوه معماری و ساخت دکور آن هتل هم برای‌شان جالب توجه است. طبیعی است که فضای داخلی، و همچنین هنر و سلیقه‌ای که در ساختش به کار رفته است لذت مسافرت شما را بیشتر خواهد کرد.

ضوابط فنی و بهداشتی هتل ها

 

اصول اولیه راه اندازی هتل

امروزه با گسترش صنعت گردشگری و توریست، صنایعی همچون هتلداری و رستوران داری هم جان تازه‌ای گرفته اند و در این بین بسیارند هتل‌هایی که هر روز بر سطح سرمایه و سوددهی خود می افزایند و همینطور چه بسیار هتل هایی هم وجود دارند، که با عدم مدیریت و علم و درایت در حوزه هتلداری و اقتصاد هتلداری، با شکست مواجه می‌شوند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که سرمایه گذار همینطور که حجم بسیار زیادی از سرمایه خود را صرف ساخت و راه اندازی هتل می‌نماید، برای موفقیت مجموعه خود، در بخش‌های مدیریتی و منابع انسانی هم نیرو‌‌ های کارآزموده و توانمند را به خدمت بگیرد تا با بکار گیری اصول صحیح مدیریتی به بازگشت سطح سرمایه و سود مجموعه خود کمک نماید.

ضوابط فنی  و بهداشتی  هتل ها

هتل یک واحد اقامتی و سیاحتی محسوب می‌شود که دارای بخش‌های زیر گروه بسیاری می‌باشد و هر یک از این بخش‌ها در میزان سود آوری و البته برآورده کردن نیاز میهمان‌ها نقش اساسی و عمده ای را ایفا می‌نمایند.

ضوابط فنی و بهداشتی هتل ها قسمت اول

قوانین ساخت هتل در ایران

برآورد هزینه‌های راه اندازی هتل بستگی به متراژ و زیر بنای هتل و تعداد اتاق‌های آن و استاندارد‌ها و امکاناتی دارد که قرار است در هتل اجرا گردند، ممکن است یک هتل از تعداد اتاق‌های زیادی برخوردار نباشد ولی از سطح استاندارد کیفی بسیار بالا و سرویس دهی و تشریفات خاصی برخوردار باشد و خوب مسلماً این هتل، باید هم معماری و طراحی منحصر بفردی داشته باشد و هم خدماتی که قرار است در آن ارائه گردد منحصر بفرد باشند.

نوع ارائه خدمات هتل و میزان سرویس دهی در آن بستگی به نگرش کلی و سیاست کلی سرمایه گذار و مدیریت هتل دارد، برخی از هتل‌ها در مناطق توریستی بسیار زیبا و کم جمعیت قرار دارند و سیاست آن‌ها مبنی بر جذب افراد توریست ثروتمند و خاص می‌باشد، بالطبع این هتل‌ها نوع خدمات و استاندارد‌های خود را بر این اساس پایه ریزی می‌کنند و ممکن است یک هتل هم در قلب یک منطقه تجاری قرار گرفته باشد و سیاست کلی آن مبنی بر جذب اکثریت با قیمت مناسب تر باشد، به هر حال این نوع نگرش سرمایه گذار و مدیریت هتل است که بخواهد در چه مکانی هتل خود را احداث نماید و چه نوع خدمات و استانداردهایی را ارائه دهد

ضوابط فنی و بهداشتی هتل ها

این مجموعه شامل حداقل شرایط استاندارد کیفیت خدمات در هتل ها میباشد. این شرایط برمبنای نیازها و

انتظارات مشتریان تنظیم شده است. استانداردهای آورده شده در این مجموعه به طور کلی حد انتظار در هر سطح از درجه را مشخص می سازد. اما خدمات موجود در هتل ها و سطح کیفی آنها منحصر به این استانداردها نیست و اینگونه واحدها می توانند استاندارد کیفیت خدمات خود را فراتر از این استانداردها تعییین نمایند.

حداقل شرایط لازم برای استاندارد هتلها

حداقل شرایط لازم برای درجه بندی یک هتل در یکی از سطوح درجات ، دارا بودن سطحی از خدمات و تسهیلات است که میبایست در آن واحد به میهمانان عرضه شود.

هتل ها در این دستورالعمل در پنج سطح به شرح زیر درجه بندی می شوند:

یک ستاره ، دو ستاره ، سه ستاره، چهار ستاره و پنج ستاره است. حداقل شرایط لازم برای هر یک از هتل ها در پائین ترین سطح که یک ستاره خواهد بود.  رعایت حداقل سطح کیفی در قسمتهای مختلف واحد یک هتل معمولاً حداقل ۸ اتاق خواب را داراست. اتاق خوابها با حمام با تسهیلات خصوصی وجود محلی برای صبحانه خوری که متناسب با ظرفیت هتل طراحی شده باشد. وجود سیستم سرمایش و گرمایش قابل کنترل در اتاق خواب ها.

ضوابط فنی و بهداشتی هتل ها قسمت اول

ارزیابی امتیازات

هر یک از موارد خدمات، تجهیزات، فضاهای موجود، نیروی انسانی و …. در هتل مورد ارزیابی قرار می گیرد و امتیازی را متناسب کسب می نماید. در فرایند ارزیابی امتیازاتی از صفر تا ۱۰ ممکن است به هر یک از موارد ارزیابی تعلق گیرد. این امتیاز بر اساس سطح کیفی و مطلوبیت مورد ارزیابی تعیین می شود.

در هتل های یک ستاره حداقل کسب امتیاز یک برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۲ باشد.  دو ستاره حداقل کسب امتیاز ۳ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۴ باشد.  سه ستاره حداقل کسب امتیاز ۵ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۶ باشد. چهار ستاره حداقل کسب امتیاز ۷ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۸ باشد.  پنج ستاره حداقل کسب امتیاز ۹ برای هر مورد الزامی است.

ضوابط فنی  و بهداشتی  هتل ها

برای اینکه هتلی از لحاظ درجه ارتقاء یابد می بایست کیفیت خدمات ارائه شده به میهمان را تا حد قابل قبول این استانداردها بالا ببرید و مجموعه ای از تسهیلات و خدمات مورد انتظار را فراهم کند. بدیهی است که کیفیت خدمات اهمیت اساسی دارد اما مشتری ها انتظار دارند که سطح خدمات و مجموعه تسهیلات در هتل ها بادرجات بالاتر به تناسب درجه افزایش یابد.

ضوابط فنی و بهداشتی هتل ها

یک ستاره حداقل کسب امتیاز یک برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۲ باشد. دو ستاره حداقل کسب امتیاز ۳ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۴ باشد.

ضوابط فنی و بهداشتی هتل ها

سه ستاره حداقل کسب امتیاز ۵ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۶ باشد. چهار ستاره حداقل کسب امتیاز ۷ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۸ باشد.

پنج ستاره حداقل کسب امتیاز ۹ برای هر مورد الزامی است. همه ی هتلها باید مقررات الزامی را رعایت کنند. ارزیابی هتل ها در پنج مورد صورت خواهد گرفت.

برای اخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و اخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

شماره تماس :

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام :

hotel-touristi-iran

ایمیل :

af.valipoor@gmail.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.