پ
پ

ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران | اگر تصور می‌کنید که شما هم قادر به راه اندازی یک اقامتگاه بوم‌گردی و خانه سنتی در مازندران هستید، اما از شرایط آن اطلاعی ندارید، کافی است که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را به بهترین شکل تکمیل کنید و خودتان قادر باشید در صورت دارا بودن شرایط اولیه، اقدام به راه اندازی یک خانه سنتی برای صنعت گردشگری کنید.

 

مراحل ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

 

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مازندران اماکنی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالا‌ترین سطح ممکن ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تأسیس می‌شوند و چون گردشگران در این مکان‌ها تجربه‌های تازه‌ای را کسب می‌کنند، اهمیت بالایی دارد.

 

سرمایه اولیه و هزینه راه اندازی اقامتگاه بومگردی در مازندران چقدر است؟

ساخت و راه‌اندازی اقامتگاه بوم گردی در مازندران نیاز به هزینه بالا و پیگیری زیادی دارد ولی پیش از هر کاری شما باید مکانی را برای این کار در نظر بگیرید.

این مکان باید به‌گونه‌ای باشد که مشتریان زیادی در طی سال به آن مراجعه کنند تا هزینه‌های به‌عمل‌آمده در این مسیر، جبران شود. ازجمله هزینه ساخت و راه‌اندازی اقامتگاه بوم گردی عبارت است از:

  • ۱- هزینه اخذ مجوز
  • ۲- هزینه زمین
  • ۳- هزینه محوطه‌سازی ساختمان
  • ۴- هزینه ثانویه
  • ۵- هزینه خرید مواد اولیه
  • ۶- طراحی داخلی اقامتگاه

 

ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

 

اخذ وام برای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

یکی از راه‌های تامین هزینه‌ها، درخواست وام برای تاسیس اقامتگاه بوم گردی است. متقاضیان راه اندازی اقامتگاه بوم گردی، پس از دریافت تاییدیه طرح توجیهی و دریافت موافقت اصولی از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، از سوی این نهاد به بانک‌های عامل برای دریافت وام معرفی می‌شوند. بر اساس گفته‌های کارشناسان این حوزه، صندوق کارآفرینی امید، از بانک‌های عامل برای اعطای وام به متقاضیان به شمار می‌آیند. با این‌ همه، به گواه مدیران برخی از بوم گردی‌ها، دریافت وام برای تاسیس اقامتگاه بوم گردی چندان کار ساده‌ای نیست و پروسه دریافت این وام‌ها، گاهی اوقات بسیار زمان‌بر است.

 

حداقل شرایط لازم برای استاندارد اقامتگاه‌های بوم گردی

 

حداقل شرایط لازم برای درجه بندی یک اقامتگاه بوم گردی در یکی از سطوح درجات، دارا بودن سطحی از خدمات و تسهیلات است که باید ضمن سازگاری با معماری بومی و رعایت اصول زیست محیطی، امکان اقامتی ایمن را برای گردشگران فراهم کند.

اقامتگاه‌های بومی به سه درجه ۳و ۲،۱ درجه بندی می‌شوند. درجه بر مبنای امتیازات مکتسبه در فرایند ارزیابی تخصیص می‌یابد. در این فرایند موارد در سه حیطه کلی به شرح ذیل مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت:

۱-  امور ساختمانی، تجهیزات و خدمات و موارد مربوط به آن ۳۰ % از کل امتیازات
۲-  نیروی انسانی، ایمنی و بهداشتی و موارد مربوط به آن ۳۰ % از کل امتیازات
۳-  امور پایداری، رعایت اصول زیست محیطی و ابعاد فرهنگی و موارد مربوط به آن ۴۰ % از کل امتیازات

رعایت نسبت‌های تخصیص داده شده در مجموع امتیازات، ضروری است.

 

 

فرایند صدور مجوز ساخت اقامتگاه بوم گردی

صفر تا صد صدور مجوز ساخت اقامتگاه بوم گردی در چند مرحله انجام می‌شود. در گام نخست متقاضی باید درخواست کسب مجوز اقامتگاه بوم گردی را به همراه مدارک به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارائه دهد و موافقت اصولی را از کمیسیون بوم گردی این اداره دریافت کند. متقاضیان در برخی استان‌ها می‌توانند درخواست خود را برای کسب مجوز اقامتگاه بوم گردی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه خدمات الکترونیک وزارت میراث فرهنگی به نشانی myst.mcth.ir ثبت کنند.

در این مرحله کارشناس طبیعت گردی از محل واحد بازدید می‌کند و اگر موضوع تایید شد، موافقت اولیه ساخت اقامتگاه بوم گردی صادر می‌شود. دقت داشته باشید هنوز به مرحله گرفتن موافقت اصولی نرسیده‌ایم. در مرحله بعد از گرفتن موافقت اولیه، موضوع در کمیته فنی استان با گرفتن عکس و فیلم و تسلیم مدارک مربوط مطرح می‌شود.

صدور مجوز اقامتگاه بوم گردی نیاز به تاییدیه‌های مختلف دارد.

موافقت اولیه با مجوز اقامتگاه بوم گردی با کمیته فنی استان است.

 

ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

 

در این مرحله اگر موضوع به تایید کمیته فنی برسد، موافقت اصولی صادر می‌شود. گام بعدی این است که متقاضی از ادارات مرتبط مثل سازمان آتش‌نشانی، کارشناسان بهداشت و… براساس نقشه ساختمان و محیط ساخت اقامتگاه تاییدیه دریافت کند و آزمایش‌های «عدم سوء پیشینه» و «عدم اعتیاد» را با موفقیت پشت سر بگذارد. چنانچه مدارک تایید شدند و صلاحیت‌ها و تاییدها صادر شد، کار پیش می‌رود.

در مرحله بعد نقشه‌ها و تاییدها مجددا در کمیته‌ای به نام کمیته فنی سرمایه‌گذاری با حضور کارشناس طبیعت گردی مطرح می‌شود و اگر تاییدیه صادر شد، کار تمام است. منتها متقاضی پس از دریافت موافقت اصولی تا شش ماه فرصت دارد مجوز ساخت دریافت کند. برای اقدام کردن جهت دریافت مجوز بهره‌برداری، متقاضی باید نقشه، کروکی و طرح توجیحی اقامتگاه بوم گردی خود را ارائه کند. اداره میراث فرهنگی نیز نقشه‌ها را به مراجع ذیربط برای صدور پروانه بهره‌برداری می‌برد و اگر تاییدیه‌ها صادر شدند، مجوز اجرای عملیات ساخت براساس برنامه زمان‌بندی صادر می‌شود.

 

مراحل گرفتن پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم گردی

پس از اینکه اداره میراث فرهنگی نامه اتمام عملیات ساختمانی از طرف متقاضی را دریافت کرد موضوع از سوی معاونت گردشگری استان باید بررسی و به تائید نهایی برسد. تنها پس از این مرحله است که پروانه بهره برداری موقت شش ماهه متناسب با درجه درخواستی برای واحد‌های اقامتگاه بوم گردی صادر می‌شود. صدور پروانه بهره‌برداری سه ساله نیز طبق شیوه نامه وابسته به انجام فرایند استاندارسازی و تشکیل کمیسیون درجه‌بندی است.

متقاضی پس از دریافت موافقت اصولی تا شش ماه فرصت دارد مجوز ساخت دریافت کند.

 

موافقت اولیه ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پیش از هر اقدامی باید درخواست تبدیل یا ساخت اقامتگاه بوم گردی، قبل از ارائه به معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای اخذ موافقت اصولی، در کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان مطرح شود. تشخیص نیاز استان به اقامتگاه‌های بوم گردی بر عهده این کمیته است که اعضای آن عبارتند از:

معاون گردشگری استان یا نماینده او که عالی‌ترین عضو هیئت نیز به شمار می‌رود.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان
کارشناس طبیعت‌گردی استان
یکی از فعالان بخش خصوص با نظر مدیرکل استان
نکته‌ای که یادآوری آن ضروری است، این است که چنانچه کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان، طرح ارائه شده را توجیه‌پذیر نداند، اداره کل میراث فرهنگی تعهدی برای ارائه هرگونه تسهیلات به متقاضی نخواهد داشت.

 

هتل توریستی ایران

 

مدارک و مراحل اخذ موافقت اصولی ساخت و بهره‌برداری از اقامتگاه‌ بوم گردی

موافقت‌ اصولی به معنای آن است که متقاضی تاسیس اقامتگاه مرحله اولیه را پشت سر گذاشته و تاحدودی فرآیند صدور مجوز روی غلت افتاده است. موافقت اصولی در مقایسه با موافقت اولیه مرحله‌ای پیشرفته‌تر از فرآیند کسب مجوز ساخت و بهره‌برداری اقامتگاه‌ بوم گردی است و برای گرفتن آن باید مدارک زیر عرضه شود:

درخواست کتبی از سوی متقاضی مبنی بر احداث اقامتگاه بوم گردی
کپی اسناد مالکیت زمین (فتوکپی برابر اصل شده از کلیه صفحات)
رائه کروکی موقعیت زمین
ارائه گزارش کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان به کمیته فنی. حضور کارشناس طبیعت گردی استان در جلسه کمیته فنی ضروری است.
بررسی و تایید موقعیت زمین و صدور موافقت اصولی توسط معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری

 

 

 

 

 

برای اخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و اخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

شماره تماس :

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام :

hotel-touristi-iran

ایمیل :

af.valipoor@gmail.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.