پ
پ

ساخت اقامتگاه تفریحی در مازندران | اقامتگاه بتفریحی در ایران آن دسته از اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط بومی و طبیعی و با رعایت ضوابط زیست محیطی به نحوی که با بافت تاریخی، و معماری بومی و منظر طبیعی منطقه تاسیس شوند و تعامل زیادی با اجتماع محلی دارند. در این نوع اقامتگاه‌ها باید به نوع اقلیم منطقه توجه ویژه‌ای نمود. همچنین شرایط حضور گردشگران با کیفیت مطلوب در آن محیا است.

اگر به شهرهای ایران سر بزنید، متوجه می‌شوید که از میان گزینه‌های اقامتی موجود در این شهر‌ها، گردشگران خارجی به سراغ هتل‌های لوکس نمی‌روند، بلکه در مرکز شهر و یا جای یدر نزدیک آن به سراغ یک منطقه بکر هستند که شاید من و شما هم تا بحال در مورد وجود داشتن آن منطقه خبر نداشتیم! این محله‌ها و خانه‌های موجود در آن‌ها که به بوم گردی شهرت پیدا کرده‌اند، این روز‌ها باعث افزایش جذب توریست به ایران شده‌اند.

 

ساخت اقامتگاه تفریحی در مازندران

 

سرمایه اولیه و هزینه راه‌اندازی اقامتگاه تفریحی بوم‌گردی چقدر است؟

ساخت و راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی نیاز به هزینه بالا و پیگیری زیادی دارد ولی پیش از هر کاری شما باید مکانی را برای این کار در نظر بگیرید.

این مکان باید به‌گونه‌ای باشد که مشتریان زیادی در طی سال به آن مراجعه کنند تا هزینه‌های به‌عمل‌آمده در این مسیر، جبران شود. ازجمله هزینه ساخت و راه‌اندازی اقامتگاه بوم گردی عبارت است از:

  • هزینه اخذ مجوز
  • هزینه زمین
  • هزینه محوطه‌سازی ساختمان
  • هزینه ثانویه
  • هزینه خرید مواد اولیه
  • طراحی داخلی اقامتگاه

 

 

ضوابط و شرایط اخذ مجوز اقامتگاه تفریحی بوم گردی

 

تاسیس هتل، سوئیت آپارتمان، مسافرخانه، مرکز ورزشی و هر مکانی که قصد ارائه خدمات به مسافران و گروهی از مردم را داشته باشد، بایستی با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح طبق شرایطی که قانون گذار اعلام کرده است صورت بگیرد.
برای تاسیس و بهره‌برداری اقامتگاه بومگردی، اخذ مجوز از نهاد‌های ذی‌صلاح، الزامی است. از اواخر سال ۱۴۰۰ شمسی، با راه اندازی سامانه یکپارچه اخذ مجوز، مراحل و روند درخواست، بررسی و تایید صلاحیت و صدور مجوز برای متقاضیان بهره‌برداری اقامتگاه بومگردی، تسریع و تسهیل شده است و اکنون می‌توان بسیاری از مراحل صدور مجوز را اینترنتی دنبال کرد.
به دلیل این‌که اقامتگاه بومگردی در بافت‌های تاریخی و قدیمی و به خصوص با بازسازی خانه‌های قدیمی و ارزشمند از نظر میراث فرهنگی و هنری، ساخته و بنا می‌شود، لذا اخذ مجوزهای لازم از شهرداری شهری که اقامتگاه در آن بنا می‌شود، الزامی است. اما مجوز نهایی برای بهره‌برداری از اقامتگاه بومگردی را صرفا وزارت گردشگری ایران صادر می‌کند.
در واقع کلیه هتل ها و هاستل‌ها و مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی سراسر کشور زیرنظر وزارت گردشگری فعالیت دارد. مسئول فنی و صاحب امتیاز اقامتگاه بوم‌گردی بایستی پس از اخذ مجوز لازم، نسبت به خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهد، به سازمان گردشگری استان محل فعالیت، پاسخ‌گو باشد.

 

ساخت اقامتگاه تفریحی در مازندران

ساخت اقامتگاه تفریحی در مازندران

ساخت اقامتگاه تفریحی در مازندران

 

اخذ موافقت اولیه

 

درخواست تبدیل و یا ساخت اقامتگاه بوم گردی، قبـل از ارائـه به معاونت برنامه ریزی و سـرمایه گـذاری بـرای اخـذ موافقـت اصولی، باید در کمیته برنامه ریـزی گردشـگری اسـتان مطـرح شود. تشخیص نیاز استان به اقامـتگاه‌های بـوم گردی بر عهده این کمیـته است که اعضای آن عبارتند از :

معاون گردشگری استان
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری استان
کارشناس طبیعت گردی استان
یکی از فعالان بخش خصوص با نظر مدیرکل استان
در صورتیکه کمیته برنامه ریزی گردشگری استان، طرح ارائه شده را توجیه پذیر نداند، سازمان تعهدی برای ارائه هرگونه تسهیلات به متقاضی نخواهد داشت، با این وجود، امکان اقدام بعدی متقاضی برای اخذ موافقت اصولی از وی سلب نمی‌شود.

 

 

مدارک و مراحل اخذ موافقت اصولی

 

۱- ارائه درخواست کتبی توسط متقاضی مبنی بر احداث اقامتگاه‌های بوم گردی
۲- ارائه فتوکپی اسناد مالکیت زمین ( فتوکپی برابر اصل شده از کلیه صفحات )
۳- ارائه کروکی موقعیت زمین
۴- ارائه گزارش کمیته برنامه ریزی گردشگری استان به کمیته فنی
۵- بررسی و تایید موقعیت زمین و صدور موافقت اصولی توسط معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری

تبصره ۱: حضور کارشناس طبیعت گردی استان در جلسه کمیته فنی ضروری است.

تبصره ۲: صدور موافقت اصولی برای ساختمان‌های تاریخی و میراثی به عنوان اقامتگاه بوم گردی منوط به موافقت معاونت میراث فرهنگی و یا سایر معاونت‌ها می‌باشد. تامین فضاهای فیزیکی و ضروری، مشروط به حفظ ارزش‌های تاریخی و معنوی بنا خواهد بود.

یک اقامتگاه بوم گردی می‌تواند شامل دو یا چند مجموعه اقامتی باشد، به شرطی که این مجموعه‌ها از مدیریت واحدی برخوردار بوده و ارتباط فیزیکی و دسترسی آسانی میان مجموعه‌ها وجود داشته باشد.
امکان احداث دو یا چند اقامتگاه بوم گردی با درجات و اهداف فعالیت مختلف در یک محیط مدیریتی واحد وجود دارد، به شرطی که فعالیت هیچ یک از آن‌ها تاثیر منفی بر عملکرد واحدهای دیگر نداشته باشد.

 

هتل توریستی ایران

ساخت اقامتگاه تفریحی در مازندران

ساخت اقامتگاه تفریحی در مازندران

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

 

پس از اتمام فرایند ساخت، متناسب با درجه درخواستی برای واحدها پروانه بهره برداری موقت شش ماهه صادر خواهد شد.
صدور پروانه بهره برداری سه شرح مشخصات و ضوابط ساخت، بهره برداری و درجه بندی اقامتگاه‌های بوم گردی کشور

 

مکان و موقعیت اقامتگاه بوم گردی

 

محل اقامتگاه بوم گردی نباید در نواحی خدماتی، تجاری و مسکونی طرح تفصیلی شهر‌ها باشد.

تبصره ۱: مکان اقامتگاه باید دور از مراکز تولید سروصدا و تاسیساتی نظیر مراکز آموزش نظامی، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌های بزرگ، مدارس و پمپ بنزین باشد.

تبصره ۲: خذ موافقت اولیه ارگانهای ذیربط حسب مورد برای ساخت اقامتگاه بوم گردی ضروری است.

در شرایط خاص و در صورت برخورداری از شاخص‌های مدنظر و با تائید کمیته برنامه ریزی گردشگری استان، می‌توان اقامتگاه‌های بوم گردی را در محیط‌هایی به غیر از موارد تعیین شده نظیر محله‌های تاریخی، محوطه‌های باستان شناسی، مکان‌های شاخص در شهر‌ها احداث کرد.

 

هتل توریستی ایران

 

درجه بندی اقامتگاه‌های بوم گردی برای گردشگران و سرمایه گذاران

اقامتگاه‌های بوم گردی به سه درجه، درجه یک، درجه دو، درجه سه دسته بندی می‌شوند. مبنای درجه بندی آن‌ها، بر اساس امتیاز‌های کسب شده در ارزیابی توسط کارشناسان می‌باشد. فرآیند امتیاز دهی به این صورت است که ، ۳۰ درصد از کل امتیازات مربوط به ساختمان، تجهیزات و خدمات ، ۳۰ درصد مربوط به نیروی انسانی و ایمنی و بهداشت و ۴۰ در صد از کل امتیازات مربوط به پایداری و رعایت اصول زیست محیطی و ابعاد فرهنگی می‌باشد.

سیستم امتیاز دهی برای تمام آیتم ها از صفر تا ده است. اقامتگاه‌های درجه سه باید از تمام آیتم ها حداقل امتیاز ۱ و از میانگین تمام آیتم ها امتیاز ۲ را کسب نماید. اقامتگاه های درجه دو باید از تمام آیتم‌ها حداقل امتیاز ۴ و در میانگین کل امتیازات حداقل امتیاز ۵ را کسب نماید و در نهایت اقامتگاه‌های درجه یک باید از تمام آیتم‌ها حداقل امتیاز ۷ و در میانگین کل امتیازات باید حداقل ۸ امتیاز باشد.

 

 

 

برای اخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و اخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

شماره تماس :

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام :

hotel-touristi-iran

ایمیل :

af.valipoor@gmail.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.