پ
پ

ضوابط ساخت هتل آپارتمان در ایران | هتل مکانى است براى اقامت تا در آن از مسافر پذیرایى شود. حال اگر امکان پذیرایى در هتل کاهش یابد، هتل آپارتمان شکل می‌گیرد. در هتل آپارتمان‌ها وسایل آشپزى وجود دارد و نیازى به رستوران احساس نمى‌شود. اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره‌ای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد می‌تواند با هتل تسویه حساب نموده و آن‌جا را ترک نماید.

بر خلاف هتل‌ها که دارای شرایط سختی هستند هتل آپارتمان‌ها دارای انعطاف پذیری بالائی بوده و انواع بسیار متفاوتی دارند. معمولاً شبیه هتل‌ها ساخته می‌شوند و دارای تعداد زیادی آپارتمان می‌باشند. دوره اقامت در آن‌ها بسیار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغیر است. معمولاً قیمت آن‌ها از هتل‌های هم ردیف پایین تر است مسافرینی که در آن اقامت می‌گزینند آنرا به مثابه خانه خود انگاشته که موقتاً از محل اصلی زندگی آن‌ها به دور است. بنابراین هرآنچه که در خانه فراهم است ممکن است در هتل آپارتمان نیز فراهم باشد.

 

مراحل راه اندازی هتل آپارتمان

 

برای راه اندازی هتل آپارتمان نیاز به طی‌کردن مراحل متععدی است. در ادامه با این مراحل آشنا می‌شویم.

مرحله یک: برنامه‌ریزی و تدوین طرح کسب و کار

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی هتل آپارتمان تدوین طرح تجاری و برنامه‌ریزی برای شروع کار است. طرح تجاری یک سند رسمی است که به طور دقیق مشخص می‌کند اهداف یک کسب و کار چیست و چگونه می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. در واقع این طرح، نقشه راه کسب و کار و مسیری که طی خواهد کرد را مشخص می‌کند. به همین دلیل همواره پیشنهادی می‌شود نسبت به این مرحله توجه بیشتری داشته باشید.

 

ضوابط ساخت هتل آپارتمان در ایران

ضوابط ساخت هتل آپارتمان در ایران

 

مرحله دو: تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی هتل آپارتمان

دومین مرحله در راه اندازی هتل آپارتمان تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. در این مرحله می‌بایست با تحقیق و بررسی، هزینه راه اندازی هتل آپارتمان را برآورد کنید و با توجه با آن اقدام به تأمین سرمایه کنید. کمک از خانواده و دوستان و همچنین اخذ وام از بانک‌های مختلف از جمله راه‌های تأمین سرمایه برای راه اندازی هتل آپارتمان هستند. در راه اندازی این کسب و کار سه هزینه اصلی وجود دارد.

۱) هزینه خرید یا ساخت آپارتمان
هزینه خرید یا ساخت آپارتمان اصلی‌ترین هزینه راه اندازی این کسب و کار است. برآورد هزینه‌های راه اندازی هتل آپارتمان به متراژ و زیر بنای ملک، موقعیت مکانی آن، تعداد اتاق‌ها و همچنین امکانات آن بستگی دارد. هر چه قدر ملکی که برای شروع کار در نظر گرفته‌اید بزرگ‌تر باشد یا در موقعیت بهتری از شهر باشد طبیعتاً میزان سرمایه اولیه نیز بیشتر خواهد بود. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که هزینه خرید یا ساخت آپارتمان با توجه شهر یا استان محل فعالیت نیز متفاوت خواهد بود.

۲) هزینه مجهز کردن هتل آپارتمان
بعد از خرید آپارتمان می‌بایست بخشی از سرمایه خود به خرید تجهیزات و افزودن امکانات به آن اختصاص دهید. برخی از مهم‌ترین این امکانات شامل موارد زیر است:

تلویزیون
یخچال و فریزر
میز و ناهارخوری
تجهیزات و لوازم آشپزی مانند گاز، فر و امکانات پخت‌وپز
مبل و کاناپه
و …
۳) هزینه‌های جاری در هتل آپارتمان
هزینه‌های جاری در هتل آپارتمان، هزینه‌هایی هستند که در طول زمان ایجاد می‌شوند. برخی از این هزینه‌ها شامل هزینه آب، برق، گاز و تعمیرات می‌باشد.

شرایط وام ساخت هتل آپارتمان

اخذ وام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و یا بانک‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای ساخت هتل آپارتمان است. متقاضیان می‌بایست به اداره میراث فرهنگی استان محل سکونت خود مراجعه کنند و درخواست خود را مبنی بر اخذ وام ساخت هتل آپارتمان ثبت کرده و مدارک اعلامی را به واحد مربوطه ارائه دهند. پس از بررسی و تکمیل مدارک متقاضی توسط اداره کل استان و ارسال آن به معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان مرکزی، فرد متقاضی جهت دریافت وام به بانک معرفی می‌شود.

 

هتل توریستی ایران

ضوابط ساخت هتل آپارتمان در ایران

ضوابط ساخت هتل آپارتمان در ایران

 

مرحله سه: دریافت مجوز راه اندازی هتل آپارتمان

برای اینکه بتوانید اقدام به راه اندازی هتل آپارتمان کنید، در ابتدا می‌بایست مجوز‌های لازم برای شروع کار را از مراجع مربوطه کسب کنید. برای دریافت مجوز راه اندازی هتل آپارتمان می‌بایست به درگاه ملی مجوزها (https://mojavez.ir) مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را وارد کرده و مدارک اعلامی را بارگذاری کنید. مدارک لازم برای دریافت مجوز به شرح زیر است.

تصویر کارت نظام وظیفه یا معافیت (ویژه آقایان)
نقشه تأیید utm محل اجرای طرح
اسناد مالکیت زمین/ اجاره نامه/ قرارداد واگذاری/ موافقت
اساسنامه شرکت با موضوع ایجاد تأسیسات گردشگری (اشخاص حقوقی)
آگهی ثبت و آخرین تغییرات شرکت (اشخاص حقوقی)
طرح اولیه
تأییدیه کمیته فنی سرمایه‌گذاری در مورد طرح اولیه

مرحله چهار: ثبت نام برای مالیات

همان‌طور که می‌دانیم بر اساس قوانین مالیاتی جدید تمامی صاحبین کسب و کار می‌بایست هر ساله نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. ثبت نام برای مالیات کاملاً اینترنتی بوده و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

مراحل ثبت نام به شرح زیر است.

پیش ثبت نام در سامانه امور مالیاتی (tax.gov.ir)
ارسال اطلاعات کاربری
بررسی و صحت سنجی اطلاعات
ثبت نام الکترونیک
اعتبارسنجی اطلاعات ارسالی
تایید اطلاعات
نرم افزار حسابداری هتل آپارتمان

مرحله پنج: مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری هتل آپارتمان

امروزه برای هر کسب و کاری ثبت درآمدها و مدیریت هزینه‌ها، محاسبه امور مالی و مالیاتی، کنترل و ارزیابی سود فروش به منظور درک عملکرد مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از نرم افزار حسابداری در هتل آپارتمان نیز کمک زیادی به مدیریت بهتر امور مالی می‌کند. نرم افزار حسابداری هتل آپارتمان با پردازش سریع اطلاعات و همچنین ارائه راهکارهای مناسب منجر به کاهش هزینه‌های اضافی و افزایش بهره‌وری در سیستم هتل می‌شود.

 

 

 

هتل آپارتمان چه مزایایی برای مسافران دارد؟

هتل آپارتمان از نظر قیمت مناسب تر از هتل است.
فضای بیشتری نسبت به اتاق های هتل دارد.
برای افرادی که به صورت چند خانوار مسافرت می‌کنند مناسب‌تر است.
برای اقامت های طولانی مدت مناسب‌تر است.
در هتل آپارتمان‌های آف سایت فضای خصوصی بیشتری وجود دارد.

 

مزایای اجرای طرح برای سرمایه گذاری

بهتر است صادقانه بگویم که هدف از انجام هرگونه کسب و کاری در وحله اول کسب سود است.
سرمایه گذاری امن و طولانی مدت
کمک به توسعه صنعت گردشگری
ایجاد اشتغال مستقیم
ایجاد اشتغال غیر مستقیم و وابسته
توسعه فضای شهری
جذب گردشگر
درآمدزایی از طریق فروش محصولات محلی و جانبی
درآمد زایی از طریق احداث کافی شاپ و رستوران در مجتمع
درآمدزایی از طریق احداث غرفه و سوپرمارکت در مجتمع

 

الزامات اجرایی هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها:

علاوه بر رعایت ضوابط و الزامات تعیین شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مقررات زیر نیز رعایت شود:

الف) پس از در ورودی اتاق‌ها، سوئیت‌ها یا آپارتمان‌ها، باید فضای ورودی مناسب داخلی با رعایت شرایط زیر و سایر ضوابط بین شده در قسمت راه های دسترس و خروج تامین شود:

-عمق آزاد و بدون فضای ورودی حداقل ۱/۴ متر و مساحت لازم آن حداقل ۲ مترمربع است.

-در صورت وجود اتاق‌های مستقل در داخل سوئیت یا آپارتمان مورد نظر، دسترسی به آن‌ها باید پس از عبور از قسمت ورودی یاد شده شورت گیرد. می‌توان دسترسی به فضای بهداشتی را در دیوار مجاور در ورودی اصلی با فاصله حداقل ۰/۸ متر از آن در نظر گرفت. دسترسی فضاهای یاد شده به یکدیگر نباید مستلزم عبور از این فضای ورودی باشد.

-در محل فضای ورودی لازم است قسمتی برای کفش کن و آویختن لباس یا نصب کمد دیواری به نحوی در نظر گرفته شود که اندازه‌های فضا را به کمتر از حداقل اعلام شده کاهش ندهد.

ب) در صورت وجود دو یا چند اتاق مستقل در سوئیت یا آپارتمان، بدون فضای بهداشتی اختصاصی برای هر یک، دسترسی به تنها فضای بهداشتی آن سوئیت یا آپارتمان نباید فقط از یک اتاق باشد.

در حالتی که حداکثر دو اتاق اقامت مستقل در سوئیت یا آپارتمان وجود داشته باشد و هر اتاق دارای فضای بهداشتی مستقل نباشد، می توان تنها دسترسی به حمام را از یک اتاق اقامت قرار داد. در هر حالت نباید دید مستقیم از هیچ اتاق یا فضای اصلی به داخل فضاهای بهداشتی بر قرار شود.

پ) حداقل طول آبدارخانه دیواری سوئیت‌ها و آپارتمان‌ها بدون تجهیزات پخت، ۱/۸ متر و آشپزخانه دیواری دارای تجهیزات پخت، ۲/۵ متر است.

 

 

 

برای أخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و أخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

 

ارتباط با ما:

شماره تماس:

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام:

hotel-touristi-iran

ایمیل:

af.valipoor@gmail.com

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.