پ
پ

مجوز راه اندازی متل در مازندران | متل در واقع ماهیتی بین‌ راهی‌تر از هتل دارد. متل‌ها در ابتدا جایی برای اقامت موتورسواران بودند و درست حدس زدید خود واژه متل هم ترکیب موتور و هتل است!

هتل توریستی ایران

تعریف بین هتل و متل

بر اساس دیکشنری وبستر (Webster)، کلمه هتل در سال ۱۷۶۵ میلادی ابداع شد و از کلمه‌ای فرانسوی «hôtel» می‌آید و به مکانی اطلاق می‌شود که اقامتگاه، غذا، سرگرمی و سایر خدمات را به مسافران ارائه می‌دهد.

طبق این دیکشنری، کلمه متل خیلی دیرتر (در سال ۱۹۲۵ میلادی) به وجود آمد و ترکیبی از کلمه‌های «موتور» و «هتل» است و اقامتگاهی را توصیف می‌‌کند که فقط برخی از خدمات هتل را در اختیار مهمانان می‌گذارد و مسافران آن اغلب، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه موتوری هستند. با توسعه سیستم بزرگراهی آمریکا، متل‌ها نیز گسترش یافتند و نیاز به توقفگاه‌های کنار جاده‌ای را برای رانندگان مرتفع کردند.

تاریخچه متل

حالا که بهتر متوجه شدیم متل چیست، به سراغ بررسی تاریخچه مختصر شکل‌گیری آن می‌رویم. گفته شده که اولین بار متل در سال ۱۹۲۵ به عنوان اقامتگاه استفاده شد و اولین متل در ایالت کالیفرنیا با نام Motel Inn افتتاح شد. در ابتدای شکل‌گیری این اقامتگاه‌ها، به آنها Tourist court می‌گفتند که کمتر از ۲۰ اتاق داشتند و فقط نیازهای ابتدایی مسافران را برطرف می‌کردند.

امّا در واقع صنعت متل از بعد جنگ جهانی دوم رونق گرفت، زیرا در خلال جنگ جهانی دوم، شرکت‌های خودروسازی به ساخت تانک و ماشین‌های جنگی رو آورده بودند و بعد از جنگ هم ماشین‌ها مجهّز تر شدند، هم مسیرها توسعه پیدا کردند و در نتیجه مسافرت‌ها بیشتر شد و مسافران سریع‌تر و به مسیرهای دورتر می‌توانستند سفر کنند، در نتیجه متل‌ها هم محبوب شدند.

 

مجوز راه اندازی متل در مازندران

مجوز راه اندازی متل در مازندران

متل با هتل چه تفاوتی دارد؟

تفاوت هتل و متل در مکان

هتل‌ها معمولا در مکان‌هایی مانند مرکز شهر یا نزدیک به جاذبه‌های گردشگری معروف قرار گرفته‌اند و امکان تردد راحت و دسترسی آسان به مناطق شهری را برای مهمانان فراهم می‌کنند. همچنین در صورت رزرو جا در هتل می‌توانید از میان انواع اتاق‌ها، سوییت‌ها و حتی ویلاها دست به انتخاب بزنید.

متل‌ها معمولا در میان شهرها، کنار جاده‌ها، بزرگراه‌ها و اغلب در حومه شهرها و در امتداد مسیرهای پرتردد مسافران قرار دارند.

 

مجوز راه اندازی متل در مازندران

تفاوت هتل و متل در معماری

یکی از تفاوت‌های اصلی هتل و متل، طراحی و ساخت‌وساز آن‌ها است. هتل‌ها اغلب شامل صدها اتاق در چندین طبقه هستند که از طریق یک لابی مرکزی، پلکان، آسانسور و راهروهای داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند؛ همچنین از طراحی‌ ویژه‌ای نیز برخوردار هستند که آن‌ها را جذاب و شیک می‌کند.

متل‌ها معمولا یک یا دو طبقه هستند و به شکلی طراحی می‌شوند که دسترسی به هر اتاق مستقیما از پارکینگ امکان‌پذیر باشد. در متل‌ها خبری از لابی نیست؛ در حالی که در هتل مجبور هستید از لابی عبور کنید و با استفاده از آسانسور به اتاق خود برسید.

تفاوت هتل و متل در امکانات

امکانات موجود در اتاق‌های هتل به‌ مراتب کامل‌تر از متل است و اغلب شامل گاو صندوق، یخچال مینی، سشوار، وای‌فای و… می‌شود؛ در صورتی که در بیشتر متل‌ها، امکانات محدودی نظیر حوله و روتختی برای مهمانان در نظر گرفته شده است.

تفاوت هتل و متل در خدمات

یکی دیگر از تفاوت‌های هتل و متل، به خدمات آن‌ها مربوط می‌شود. هتل‌ها اغلب خدمات گسترده‌تری ارائه می‌دهند که از آن جمله می‌توان به روم سرویس (امکان ارائه غذا و پذیرایی در اتاق)، رستوران، خشک‌شویی، استخر سرپوشیده، سالن ورزشی و اسپا اشاره کرد. خدمات هتل‌ها ارتباط مستقیمی با تعداد ستاره‌ آن‌ها دارد و بر این اساس یک تا پنج ستاره می‌گیرند. ستاره‌های هتل به‌عنوان استانداردهای بین‌المللی مشخص می‌کنند که چه انتظاراتی از هتل موردنظر داشته باشید. هتل‌ها به‌دلیل قرارگیری در داخل شهرها امکان برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها را برای شرکت‌ها و افراد مختلف فراهم می‌کنند. همچنین اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که با آن آشنایی ندارید، کارکنان هتل‌ها می‌توانند در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها یا ارائه اطلاعات محلی به شما کمک کنند.

خدمات متل‌ها کمتر است و برخی از آن‌ها مواردی نظیر استخر و صبحانه را پوشش می‌دهند. ضمن اینکه معیار بین‌المللی خاصی برای متل‌ها وجود ندارد و سطح خدماتشان به‌اندازه هتل‌ها متفاوت نیست.

تفاوت هتل و متل در کارکنان

هتل و متل، هر دو انواع مختلفی کارمند را در کادر خود دارند. دامنه فعالیت افراد شاغل در هتل متنوع است و کارمندانی در سمت پذیرش، کانسیرج، دربان، چمدان‌بر، سرآشپز، خانه‌دار، کارکنان پارکینگ و اپراتورهای آسانسور مشغول به کار هستند. بسیاری از هتل‌ها علاوه بر مدیریت اصلی، یک یا چند مدیر داخلی در بخش‌های مختلف نیز دارند.

در متل‌ها که اقامتگاه‌های کوچک‌تری محسوب می‌شوند و نوع خدمات محدود است، تعداد و نوع فعالیت کارکنان نیز کاهش می‌یابد و معمولا فقط شامل کارکنانی برای پذیرش و خانه‌داری می‌شود.

تفاوت هتل و متل در هزینه اقامت

از تفاوت‌های اصلی هتل و متل می‌توان به تفاوت در قیمت اشاره کرد. هتل‌ها معمولا برای هر شب اقامت هزینه بیشتری دریافت می‌کنند؛ اگرچه موقعیت مکانی و سطح خدمات آن‌ها نیز در تعیین این موضوع نقش مهمی دارد.

متل‌ها می‌توانند ارزان‌ترین مکان‌ها برای اقامت در نزدیکی شهرها باشند؛ به‌خصوص که خدمات و امکانات بسیار محدودی دارند.

 

هتل توریستی ایران

مجوز راه اندازی متل در مازندران

مجوز راه اندازی متل در مازندران

تفاوت هتل و متل در مدت اقامت

هتل‌ها برای اقامت طولانی‌ در حد چندین هفته تا چندین ماه طراحی شده‌اند. از آنجا که هتل‌ها در مکان‌هایی قرار دارند که به مراکز تفریحی و اصلی شهرها نزدیک هستند، مسافران و گردشگران برای اقامت طولانی‌تر در آن‌ها ترغیب می‌شوند.

متل‌ها برای اقامت کوتاه‌تر در حد چند روز به کار می‌روند. در واقع، آن‌ها برای کنار جاده‌ها طراحی شده‌اند و به‌دلیل فقدان امکانات و جاذبه‌های گردشگری در اطرافشان، به‌عنوان اقامتگاهی موقت برای استراحت محسوب می‌شوند.

انواع متل

همانطور که بارها در متن هم اشاره شد، متل‌ها انواع مختلفی دارند و همه آنها بی‌کیفیت و بی‌امکانات نیستند، بلکه بعضی متل‌ها سعی کردند تا جای ممکن سرویس‌های هتل را به صورت مختصرتری ایجاد کنند. بنابراین شاید بتوان متل‌ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • متل‌هایی که صرفا نیازهای ضروری مسافران را برطرف می‌کنند و خدمات ابتدایی دارند.
  • متل‌هایی که با مبلمان مناسب و خدمات رضایت‌بخشی از مسافران استقبال می‌کننند، در این سبک از متل‌ها حتّی استخر و رستوران هم موجود است و در اتاق‌ها امکانات بیشتری وجود دارد.

بنابراین، به هر صورت متل ویژگی‌های مخصوص خودش را دارد و مسافران آن معمولا انتظاراتشان به اندازه همان خدماتی است که متل ارائه می‌کند. بدون شک آنها قصد استراحت طولانی مدت و تفریحات در متل ندارند و فقط جایی را برای استراحت از خستگی مسیر می‌خواهند.

 

برای أخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و أخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

 

ارتباط با ما:

شماره تماس:

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام:

hotel-touristi-iran

ایمیل:

af.valipoor@gmail.com

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.