پ
پ

 راهنمای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران | اقامتگاه بوم گردی از آن واژه‌های جذاب و جدیدی است، که هر گردشگر و مسافر خوش ذوقی را به یاد طبیعت بکر و جاذبه‌های زندگی سنتی می‌اندازد. در صورتی که شما نیز از علاقمندان به تاسیس یک اقامتگاه بوم گردی در مازندران هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برخی از گردشگران و مسافران، زمانی که وارد شهر جدیدی می‌شوند دنبال هتل‌های لوکس، ویلا‌های اجاره‌ای مرکز شهر، و… نیستند، بلکه کنجکاو هستند تا مناطق بکر و طبیعت ناب و دست نخورده را برای اقامت پیدا کنند. مکان‌هایی که شاید شما به عنوان غیر بومی آن منطقه از وجود آن‌ها بی اطلاع باشید. امروزه از این محله‌ها و کلبه‌ها و خانه‌های موجود در این مناطق را بوم گردی می‌نامند، که سبب جذب بیشتر توریست‌ها و مخصوصا گردشگران خارجی به ایران شده است. اگر شما نیز ظرفیت‌های لازم برای راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی یا خانه سنتی را دارید اما از شرایط آن اطلاع دقیق و کاملی ندارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

 

راهنمای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

 

ویژگی طراحی اقامتگاه‌ گردشگری

۱٫ طراحی بومی
۲٫ میزبانان اقامتگاه بومگردی که اغلب افراد محلی هستند.
۳٫ خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها: که غذا‌های محلی و نوشیدنی خاص همان منطقه هستند.
۴٫ دکوراسیون: دکوراسیون اتاق‌ها دباید طوری طراحی شود که کاملا این حس را منتقل کنند که مسافر گویی در یک خانه محلی مهمان است.
۵٫ توجه به مراسم بومی: منظور مراسم‌های محلی رایج در آن منطقه است.
۶٫ خدمات بهداشتی رفاهی
۷٫ هزینه‌ مناسب اقامت در این‌گونه فضاها
۸٫ راهنمایان محلی: این افراد، همان محلی‎‌های منطقه هستند که تمام نقاط منطقه را می‌شناسند و می‌توانند با خیالی راحت شما را به هر محلی که دوست دارید، راهنمایی کنند.

 

هتل توریستی ایران

راهنمای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

راهنمای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

 

حداقل شرایط لازم برای استاندارد اقامتگاه‌های بوم گردی

 

اقامتگاه‌های بوم گردی باید دارای حداقل شرایطی باشند که به مرحله ارزیابی کارشناسان برسند. بنای بوم گردی باید با معماری بومی سازگاری داشته باشد، اقامتگاه بوم گردی باید اصول زیست محیطی را رعایت کند، اقامتگاه بوم گردی باید امکان اقامتی ایمن را برای گردشکران فراهم کند.

 

بعد از رعایت این حداقل‌ها اقامتگاه بوم گردی برای درجه بندی به کارشناسان معرفی می‌شود. اقامتگاه‌های بوم گردی با سه درجه ۱ و ۲ و ۳ درجه بندی می‌شوند. این درجه‌ها بر مبنای امتیازی است که در هنگام فرایند ارزیابی به اقامتگاه تخصیص داده می‌شود. اقامتگاه های بوم گردی در سه حیطه ارزیابی می‌شوند:

الف) امور ساختمانی، تجهیزات و خدمات و موارد مربوط به آن که ۳۰% از کل امتیازات را شامل می‌شود.

ب) امور نیروی انسانی، ایمنی و بهداشتی و موارد مربوط به آن که ۳۰% از کل امتیازات را شامل می‌شود.

ج) امور پایداری، رعایت اصول زیست محیطی و ابعاد فرهنگی و موارد مربوط به آن که ۴۰% از کل امتیازات را شامل می‌شود.

رعایت نسبت‌های تخصیص داده شده در مجموع امتیازات، ضروری است.

 

 

دریافت مجوز اقامتگاه بوم گردی

هر متقاضی برای ساخت اقامتگاه بوم گردی، به موافقت اصولی و مجوز ایجاد اقامتگاه نیاز دارد. پیش از این، متقاضیان با مراجعه حضوری به اداره کل استان می‌توانستند درخواست تاسیس اقامتگاه بوم گردی را به ثبت برسانند؛ اما با راه‌اندازی سامانه یکپارچه اخذ مجوز در سال ۱۴۰۰، مراحل و روند ثبت درخواست، بررسی و تایید صلاحیت متقاضیان و صدور مجوز ساخت و بهره‌برداری اقامتگاه بومگردی، تسریع و تسهیل شده است. بر اساس آنچه در وب‌سایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آمده است، پس از ثبت‌نام متقاضی در سامانه و وارد کردن شماره تلفن، نام کاربری و کلمه عبور برای وی ارسال می‌شود و فرد می‌تواند طرح مورد نظر خود را انتخاب و مدارک را در سامانه بارگذاری کنند.

پس از بارگذاری پیش طرح اولیه توسط متقاضی، مدارک توان‌سنجی و اسناد مالکیت زمین و دیگر مدارک وی توسط کارشناسان استانی بررسی و در صورت تایید، بازدید از محل اجرای طرح انجام می‌شود. در این مرحله، موافقت اولیه صادر شده و از متقاضی خواسته می‌شود تا متناسب با نظر کارشناسان در مورد طرح اولیه، طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی را تهیه و به اداره کل استان تحویل دهد. سپس، موضوع در کمیته فنی سرمایه‌گذاری استان مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از تصویب در کمیته، موافقت اصولی صادر می‌شود و سرمایه‌ گذار جهت اخذ استعلام به سایر دستگاه‌ها معرفی خواهد شد. در آخر، با ارائه پاسخ مثبت استعلام‌های مورد نیاز، تایید نقشه‌های معماری پروژه و اخذ پروانه ساخت، مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری (شامل اقامتگاه بوم گردی) برای وی صادر می‌شود.

 

راهنمای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

راهنمای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

راهنمای ساخت اقامتگاه بومگردی در مازندران

 

مدارک لازم برای مجوز بوم گردی

با توجه به اطلاعیه درج‌شده در وب‌سایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، مدارک لازم برای دریافت موافقت اصولی و مجوز تاسیس اقامتگاه بوم گردی عبارتند از:

۱- کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
۲- ارائه پیش طرح اولیه شامل اطلاعاتی مانند موقعیت و مکان اقامتگاه و مبانی اولیه طراحی
۳- ارائه مستندات مالی شامل گردش حساب مالی، مدارک و مستندات اموال منقول و غیر منقول
۴- ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه ملک
۵- انتخاب نوع طرح (برای مثال اقامتگاه بوم گردی) مطابق با مصادیق مندرج در آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری
۶- ارائه نقشه utm و کروکی محل اجرای طرح
۷- تکمیل فرم اعتبارسنجی و تعهدنامه
۸- ارائه گواهی‌عدم بدهی بانکی
۹- اخذ استعلام از دستگاه‌های اجرایی (مانند شهرداری، آب و برق منطقه، اداره راه و شهرسازی، منابع طبیعی، گاز، امور اراضی، آب‌وفاضلاب، محیط زیست، میراث فرهنگی و…) و بارگذاری در سامانه
۱۰- نقشه‌های معماری پروژه
۱۱- پروانه ساخت و برنامه زمان‌بندی اتمام پروژه

 

هتل توریستی ایران

 

ارزیابی امتیازات برای استاندارد اقامتگاه‌های بوم گردی

در فرایند ارزیابی، امتیازاتی از صفر تا ۱۰ ممکن است به هر یک از موارد ارزیابی تعلق گیرد این امتیازات براساس سطح کیفی و مطلوبیت مورد ارزیابی، تعیین می‌شوند.
۱- در اقامتگاه‌های بوم گردی درجه سه حداقل کسب امتیاز ۱ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۲ باشد.
۲- در اقامتگاه‌های بوم گردی درجه ۲ حداقل کسب امتیاز ۴ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۵ باشد.
۳- در اقامتگاه‌های بوم گردی درجه ۱ حداقل کسب امتیاز ۷ برای هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۸ باشد.

به آن دسته از اقامتگاه‌های بوم گردی که تجهیزات و خدماتی بیش از حد ضوابط لازم برای درجه مصوب ارائه می‌کنند و یا در راستای توسعه پایدار گردشگری اقدامات شاخصی انجام داده اند، می‌توان طبقه ممتاز اعطا کرد. رعایت این ضوابط از تاریخ ابلاغ برای طراحی و احداث کلیه اقامتگاه‌های بوم گردی در سراسر کشور لازم الاجرا است. اقامتگاه‌هایی که قبل از تصویب این ضوابط احداث شده‌اند توسط کمیسیون درجه بندی تعیین درجه خواهند شد.

 

 

برای اخذ هر نوع مجوز گردشگری و موافقت اصولی و کاربری گردشگری و اخذ وام بانکی با مشاوران هتل توریستی در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

شماره تماس :

۰۹۱۱۱۲۴۴۷۹۷

۰۹۱۱۲۵۲۹۵۲۵

۰۹۱۱۱۵۶۳۱۲۶

اینستاگرام :

hotel-touristi-iran

ایمیل :

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.